شیمی

شیمی و تمامی موارد مربوط به آن

شیمی

شیمی و تمامی موارد مربوط به آن

پرتوهای فرابنفش و جفت گیری در عنکبوت

هنگامی که برخی از گونه های عنکبوت در صدد یافتن جفتی برای خود بر می آیند به عنوان محرک از پرتوهای فرابنفش استفاده می کنند . زیست شناسان در سنگاپور و انگلیس به فهرست روبه رشد جه رفتار های اجتماعی و جفت  گیری به پرتوهای فرابنفش نیاز دارند . درست زیرا چشمان عنکبوت ماده یک اندام حسی به نام پالپ وجود دارد که در نتیجه تحریک با پرتوهای فرابنفش خاصیت فلوراسانس پیدا می کند و از این راه به جذب عنکبوت نر می پردازد . اندام پالپ به طور عمده نقش شکار کردن را دارد و هنگام تحریک با پرتوهای فرابنفش فلوراسانسی به رنگ سبز روشن از خود نشان می دهد . به این ترتیب شانس جذب جنس مخالف و جفت گیری در غیاب این پرتوها کاهش می یابد .

دیاگین از دانشگاه ملی سنگاپور کشق فلوراسانس در عنکبوت های ماده را شگفت انگیز می خواند . به نظر می رسید که این  عنکبوت ها از بازتاباندن پرتوهای فرابنفش جهت برقرارای ارتباط استفاده کنند اما اکنون روشن شده است که وجود خاصیت فلوراسانس برای شناخته شدن عنکبوت ماده توسط عنکبوت نر امری ضوری است . توماس کرونین از دانشگاه مریلند می گوید :‌خاصیت فلوراسانس در موجودات زنده دیگر نشانه ای مکمل برای ایجاد اختلاف میان دو جنس مخالف است . این در کونه از عنکبوت ها سبب پیدا کردن عنکبوت ماده توسط عنکبوت نر می شود . پروتیین های بازتاب دهنده پرتوهای فرابنفش در عنکبوت نر و خاصیت فلوراسانس در عنکبوت ماده هنوز ناشناخته اند . اما گروه پژوهشی به سرپرستی لی در پی کشف آن ها هستند . لی می گوید ذره های نانو که عنکبوت نر برای بازتابش پرتوهای فرانبفش از آن بهره می برد می توانند خواص فراوانی داشته باشند . این خواص نه تنها در زیست پزشکی و چشم پزشکی بلکه در صنایع تولید خودرو پارچه بافی ذخیره انرزی و رشته های نوری لیزری می توانند کاربرد داشته باشند .

بنا به گفته جاستین مارشال از دانشگاه کویینزلند استرالیا پستانداران در فهرست جانوارانی که از پرتوهای فرابنفش در جفت گیری و برقراری ارتباط استفاده می کنند جایی ندارند .

نظرات 1 + ارسال نظر
حامد چهارشنبه 30 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 15:16 http://iran-chemist.blogfa.com

سلام.
وبلاگ قشنگی دارید.
اگه دوست داشته باشید میتونیم به هم لینک بدیم.
منتظرتون هستم.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد